Oficjalnie możemy się pochwalić – Śląskie Centrum Przedsiębiorczości przyznało nam dofinansowanie na projekt badawczo-rozwojowy Opracowanie innowacyjnego w skali międzynarodowej, adaptacyjnego systemu informatycznego do zarządzania procesami z obszarów produkcji i HR, bazującego na mechanizmach maszynowego uczenia oraz sztucznej inteligencji. Skrócona nazwa projektu to Sztuczna inteligencja w XPRIMER.
XPRIMER w świecie AI
Przedmiotem projektu Sztuczna inteligencja w XPRIMER (w skrócie SIX) jest praca użytkowników w systemach informatycznych. Składa się z dwóch głównych elementów – serii badań nad zachowaniem użytkowników i procesu zbudowania adaptacyjnego interfejsu, który poprzez mechanizmy uczenia maszynowego, będzie dostosowywał się do zdiagnozowanych potrzeb. Wdrożone rozwiązanie będzie częścią platformy XPRIMER. Posłuży do automatyzacji, optymalizacji i docelowej predykcji, i działań użytkowników.
Sztuczna inteligencja w XPRIMER – etapy projektu
Projekt będzie realizowany w kilku etapach. Pierwszy z nich zakłada opracowanie profili użytkowników, posiadających cechy rozpoznawalne przez system, które zostaną zebrane w trakcie obserwacji i badań u klientów. W drugim etapie ustandaryzujemy główne interakcje człowieka z interfejsem, np. w ramach procesu wystawiania wniosków.
W konsekwencji powstanie lista standardowych interakcji, które będą mogły zostać poddane dalszym optymalizacjom. Na ich podstawie opracujemy założenia dla nowego interfejsu.
Etap trzeci to projektowanie adaptacyjnego interfejsu i mechanizmów uczących się, opartych na opracowanych interakcjach i cechach person. Działania skoncentrują się na dwóch obszarach: interfejsie, który zostanie zbudowany od nowa, oraz na przetwarzaniu danych, w przypadku których mechanizmy będą przewidywać preferowany styl pracy użytkownika.
Kolejne trzy etapy to, odpowiednio, start testowy w EQ, start testowy na danych klienta i start produkcyjny w EQ całościowego rozwiązania. Istnieje realna szansa, że w krótkim czasie nastąpi też uruchomienie produkcyjne u wybranych klientów, gdyż zakończenie projektu jest zaplanowane na okres pracy nad wersją 6.0.
SIX pozwoli nam na:
- Redukcję kosztów administracji – cały back-office wspierany przez zoptymalizowany system, który uczy się na pracy użytkowników będzie pracował wydajniej
- Wskazanie braków kompetencji wśród użytkowników systemu dzięki mechanizmom analityki uczenia maszynowego
- Znaczące skrócenie czasu wprowadzania danych za sprawą choćby najmniejszej predykcji
- Większą efektywność użytkowników w realizowanych procesach zarządczych z tytułu pracy na dopasowanych pod nich systemach
- Obniżenie łącznego kosztu wdrożenia u klienta i wsparcia rozwiązania IT m.in. dzięki możliwości jego samoadaptacji (według zbieranych danych).
Prace nad projektem zaczynamy wraz z wejściem całej firmy w proces developmentu wersji 5.0. Wkrótce ogłosimy kolejne informacje odnośnie składu całego projektu, jak i prac, które będą realizowane w poszczególnych etapach.