wróć do www.eqsystem.pl
Menu
wróć do www.eqsystem.pl
Do niedawna wydawało nam się, że praca zdalna zarezerwowana jest głównie dla freelancerów i osób wykonujących wolne zawody, jednak w ostatnim czasie stała się ona powszechna i w wielu firmach jest już niemal standardem. Mimo tego, dla wielu pracowników stanowi spore wyzwanie. Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości? Jak zorganizować swoje domowe biuro i co zrobić, by praca w domu była efektywna? Oto kilka sprawdzonych sposobów.
Unikaj otwierania laptopa zaraz po przebudzeniu, niech praca nie będzie pierwszą czynnością, za którą się zabierzesz. Dużo bardziej produktywne jest utrzymanie dotychczasowych rytuałów i ich kolejności. Wstań, zrób śniadanie, wypij kawę, porozmawiaj z domownikami, zajmij się czymś nie związanym z pracą, zanim do niej przystąpisz. Niektóre osoby wyznają, że pomaga im krótki spacer, który pozwala się rozbudzić i przypomina drogę do pracy, wyznaczając konkretny czas rozpoczynania pracy.
Aby zadbać o komfort przygotuj odpowiednio miejsce pracy. Kanapa, mimo iż może być pierwszym miejscem, o którym pomyślisz, nie będzie służyć skupieniu. Miejsca do odpoczynku powinny kojarzyć Ci się z relaksem, a miejsca pracy – z miejscem do pracy. Dzięki temu łatwiej skoncentrujesz się, siadając przy komputerze.
Jeżeli masz możliwość, pracuj w wydzielonym pokoju, gdzie znajdziesz ciszę i spokój. Jeżeli jednak nie masz takiej możliwości, zakomunikuj domownikom, w jakich godzinach pracujesz i kiedy potrzebujesz „wyłączyć się” z życia domowego.
Opróżnij miejsce pracy z niepotrzebnych rzeczy i przygotuj na nim wszystko, co będzie Ci potrzebne. W ten sposób bałagan nie będzie Cię dekoncentrował i nie będziesz tracić czasu na poszukiwanie telefonu, notesu czy długopisu.
Jeżeli pracujesz w zespole, warto zadbać o odpowiednie narzędzia do komunikacji. Będąc w biurze, łatwiej dowiedzieć się, kto nad czym obecnie pracuje i podzielić zadania. Kiedy członkowie jednego zespołu pracują zdalnie, jest to nieco utrudnione. Warto wtedy zorganizować codzienne krótkie spotkania, na których będziecie mogli omówić wykonane i planowane działania, a także wspólnie rozwiązać napotykane problemy. Codzienny kontakt ze współpracownikami pozwoli Wam również zachować pozytywne relacje i zadbać o dobrą atmosferę pracy.
Aby zwiększyć efektywność pracy i zadbać o to, aby wszystkie zadania realizowane były na czas, na początku dnia pracy stwórz listę zadań. W tym celu wystarczy kartka i długopis, ale możesz skorzystać też z wielu aplikacji i narzędzi, które ułatwiają zarządzanie czasem. Na swojej liście ustalaj priorytety, a zadania wymagające najwięcej skupienia wykonaj wtedy, kiedy jesteś najbardziej produktywny. Warto też określić czas na wykonanie każdego zadania.
Jeżeli masz problem ze skupieniem się na ich wykonaniu, warto skorzystać z techniki pomodoro, która polega podzieleniu czasu pracy na 25 minutowe interwały, podczas których wykonujesz jedno wybrane zadanie, na którym skupiasz całą swoją uwagę. Po upływie tego czasu wykreślasz wykonaną czynność z listy i robisz sobie 5 minut przerwy. Działając w ten sposób odkryjesz, że pracujesz bardziej efektywnie.
Pracując w domu zdarza nam się nie kontrolować czasu w taki sposób, jak robimy to pracując w siedzibie firmy. Odchodzimy od komputera zrobić sobie kawę, puścić pranie, przygotować obiad. Z drugiej strony bywa, że w ciągu całego dnia pracy nie wyznaczamy sobie dłuższej przerwy na odpoczynek. Ważne jest, aby zadbać o znalezienie czasu na przerwę, która pozwoli oderwać się na chwilę od pracy, a jednocześnie nie zaburzać pracy domowymi czynnościami.
Kiedy pracujesz – pracuj. Sprawdzanie social mediów i portali informacyjnych stanowi ogromną pokusę, szczególnie na home office. Głód dostępu do najświeższych informacji odciąga nas od pracy, skłaniając do wielu krótkich przerw i odrywania się od wykonywanych zadań. Wycisz powiadomienia w prywatnym telefonie, a jeżeli to nie wystarczy, zostaw go w drugim pokoju.
Poza pokusami odciągającymi nas od pracy, jednym z minusów pracy zdalnej jest też zacieranie się granicy pomiędzy czasem spędzonym w pracy, a czasem wolnym. Zdarza się, że wpadając w wir pracy, tracimy poczucie czasu i pracujemy zbyt wiele. Pamiętaj więc, aby wyznaczyć sobie konkretne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy. Dzięki temu zachowasz balans pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.
Pracując w domu napotykamy wiele wyzwań, jednak dobra organizacja czasu pracy, utrzymanie kontaktu ze współpracownikami i dbanie o harmonię pomiędzy pracą a życiem osobistym może jednak sprawić, że będzie ona tak samo, a nawet bardziej efektywna. Kluczem do sukcesu jest tu jednak przede wszystkim samodyscyplina.
W eq system istnieje możliwość wyboru modelu pracy. Zależy on od stanowiska, zakresu obowiązków oraz preferencji pracownika. Część naszych pracowników wciąż pracuje w siedzibie firmy, ale coraz więcej osób decyduje się na pracę w modelu hybrydowym bądź całkowicie zdalną. Sprawdź kogo poszukujemy i znajdź ofertę dla siebie: www.eqsystem.pl/kariera.
Dane kontaktowe:
tel.+48 32 420 74 20
kontakt@eqsystem.pl
eq system sp. z o.o.
ul. św. Antoniego 50
41-303 Dąbrowa Górnicza
NIP 629 22 63 139
KRS 0000175772
REGON 278119464
Copyright © 2021 by eq system. All Rights Reserved.