wróć do www.eqsystem.pl
Menu
wróć do www.eqsystem.pl
Masz ulubione aplikacje, których używasz niemal codziennie? Takie, które uważasz za bardziej użyteczne od innych? Które pozwalają Ci szybko znaleźć niezbędne informacje, a ich obsługa jest nieskomplikowana i wygodna?
Jeżeli tak, prawdopodobnie korzystasz z produktu, nad którym pracowali eksperci od UX/UI Designu, którzy odpowiednio zaprojektowali Twoje doświadczenie wynikające z jego użytkowania. Kilka słów więc o User Experience Design oraz pracy UX/UI Designera.
Na doświadczenie użytkownika składają się wszelkie odczucia, emocje i wrażenia pojawiające się w trakcie korzystania z danego produktu, czy usługi. Projektując doświadczenia użytkowników, staramy się stworzyć produkt atrakcyjny wizualnie, który będzie „przykuwał oko”, ale będzie też funkcjonalny oraz użyteczny, a proces jego obsługi będzie łatwy i wygodny, nawet dla osób, które wchodzą z nim w interakcję po raz pierwszy.
W zespołach zajmujących się projektowaniem doświadczeń (UX Design) często łączy się kompetencje UX oraz UI Designu. Jaka jest różnica pomiędzy tymi terminami?
UX Design skupia się na projektowaniu funkcjonalnym. Celem UX Designera jest określenie, w jaki sposób użytkownicy mają korzystać z danego produktu, a także na jakie informacje natrafią w trakcie jego użytkowania i jaka będzie ich kolejność (proces ten nazywamy projektowaniem architektury informacji). UX Designer przygotowuje wstępną koncepcję produktu i tworzy na jej podstawie interaktywne makiety i prototypy, aby móc przetestować użyteczność produktu.
Kiedy powstanie już koncepcja rozwiązania, do pracy przystępuje UI Designer (User Interface Designer), którego zadaniem jest zaprojektowanie warstwy wizualnej, czyli interfejsu produktu. UI Designer jest specjalistą w zakresie doboru odpowiedniej kolorystyki, typografii, a także projektowania treści w sposób przyjazny dla odbiorcy. Decyduje on o wszystkich szczegółach wizualnych produktu, które sprawią, że produkt będzie atrakcyjny dla użytkownika.
Na co dzień UX i UI Designerzy ściśle współpracują, a ich zadania na ogół przeplatają się. Z tego względu często zdarza się, że poszczególni członkowie zespołów UX łączą kompetencje z obu obszarów i zajmują się zarówno projektowaniem funkcjonalnym produktu jak i jego częścią wizualną.
W procesie projektowania doświadczeń użytkowników stosuje się wiele różnych narzędzi i metod, a sam proces różni się w zależności od tego, czy pracujemy nad całkowicie nowym, czy też częściowo stworzonym już produktem. Możemy wyróżnić kilka jego podstawowych etapów.
Początkiem jest zawsze stworzenie koncepcji, która definiuje, co i w jaki sposób chcemy osiągnąć. Określamy, kto będzie korzystał z naszego produktu i jakie są jego potrzeby, ale też jakie są cele biznesowe naszej organizacji (czyli najkrócej mówiąc – dlaczego wprowadzamy dany produkt).
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie badań. Jest to jeden z ważniejszych etapów całego procesu. Służy on zebraniu informacji, które pomogą we właściwym dookreśleniu zakresu projektu oraz ułatwią podejmowanie decyzji. Dane, które na ich podstawie uzyskamy, mogą mieć charakter ilościowy lub jakościowy. W pierwszym przypadku UX/UI Designer analizuje np. dane dotyczące ruchu na stronie, czy też masowo przeprowadzane ankiety dla użytkowników (np. dotyczące wieku lub płci odbiorców). W przypadku badań jakościowych mogą to być np. wywiady pogłębione weryfikujące reakcje użytkowników.
Po zakończonych badaniach, zespół UX/UI przystępuje do analizy wyników. Dzięki ich weryfikacji jest w stanie lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników – wie, co jest dla nich ważne i na co zawracają uwagę korzystając z produktu. Na tym etapie, na podstawie uzyskanych danych, tworzone są „persony”, czyli fikcyjni użytkownicy, do których projektanci odnoszą się w trakcie udoskonalania kolejnych elementów produktu. UX/UI Designer „wchodzi w buty” określonej grupy docelowej – po to, żeby zrozumieć, jak ona funkcjonuje i z jakimi trudnościami się mierzy.
Zakończenie analizy wyników badań to moment, w którym rozpoczyna się właściwe projektowanie. Na tym etapie zespół tworzy wizualną koncepcję produktu. Proces ten skupia się wokół powtarzających się do skutku burzach mózgów, generowania pomysłów, tworzenia kolejnych szkiców i schematów. Rolą UX/UI Designer jest pomoc w rozwiązywaniu problemów użytkownika oraz realizacja jego potrzeb i celów – etap projektowania to przełożenie wyników analizy badań na koncepcję produktu.
Następnym krokiem jest testowanie. Polega ono na stworzeniu prototypu produktu, który poddawany jest testom na grupie docelowych użytkowników. Weryfikowane jest to, w jaki osoby testujące produkt wchodzą z nim w interakcję, jakie są ich opinie na temat produktu i jego poszczególnych funkcjonalności. Wszystkie spostrzeżenia i informacje zwrotne są odnotowywane i analizowane. Na tej podstawie wykrywane są wszelkie wady produktu, co daje możliwość dalszej pracy nad poprawą doświadczeń użytkowników.
Kiedy produkt jest już dopracowany, następuje najbardziej satysfakcjonujący dla zespołu UX/UI moment, czyli jego wprowadzenie produktu na rynek i udostępnienie go użytkownikom.
Praca w zespole UX/UI gwarantuje różnorodność zdań i realizowanych projektów. Wymaga kreatywności, zaangażowania i ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności, ale z pewnością daje również ogromną satysfakcję i szansę rozwoju.
Jeżeli już wiesz, że to praca dla Ciebie i chciałbyś dołączyć do naszego zespołu, nie czekaj – aplikuj!
Dane kontaktowe:
tel.+48 32 420 74 20
kontakt@eqsystem.pl
eq system sp. z o.o.
ul. św. Antoniego 50
41-303 Dąbrowa Górnicza
NIP 629 22 63 139
KRS 0000175772
REGON 278119464
Copyright © 2021 by eq system. All Rights Reserved.